maandag 15 april 2019

De lucht is schoner dan vroeger

Een goede luchtkwaliteit is belangrijk voor onze gezondheid; iedereen heeft zuurstof nodig. Maar door verkeer en industrie ademen we ook schadelijke stoffen in, zoals fijnstof en het gas stikstofdioxide. Ook landbouw en huishoudens veroorzaken luchtvervuiling. Denk aan bijvoorbeeld houtstook. Daarnaast is een deel van de luchtvervuiling in Nederland afkomstig uit het buitenland. Vice versa belandt een deel van onze luchtvervuiling in het buitenland. Door verschillende beleidsmaatregelen is de uitstoot van schadelijke stoffen sinds 1990 flink afgenomen. (https://www.atlasleefomgeving.nl/meer-weten/lucht)

Op https://www.rivm.nl/media/milieu-en-leefomgeving/hoeschoonisonzelucht/ staat informatie die is gebaseerd op de recente rapportage van het RIVM over het NSL, een studie naar de effecten van de EURO normen en een gezamenlijke studie van de DCMR en het RIVM over de ijking van roetberekeningen.
...
Om de kwaliteit van de lucht te bepalen worden de concentraties stikstofdioxide en fijnstof jaarlijks op 320.000 locaties in Nederland berekend. Dit gebeurt voor het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL).
...
Sinds de jaren zeventig wordt in Nederland gemeten hoeveel schadelijke stoffen er in de lucht zitten. Stoffen als zwaveldioxide, grof stof en benzeen waren vroeger een probleem. Door allerlei maatregelen zijn de gemiddelde concentraties de laatste jaren sterk gedaald. (https://www.rivm.nl/media/milieu-en-leefomgeving/hoeschoonisonzelucht/)

Zwaveldioxide
Natuurgebieden verzuren als er veel zwaveldioxide in de lucht zit. Tegenwoordig is dat veel minder het geval. Dat komt doordat we onze huizen niet meer met kolen verwarmen, zwavelarme brandstoffen gebruiken én de industrie minder zwavel uitstoot.
Fijnstof
Fijnstof is een verzamelbegrip en omvat deeltjes van verschillende grootte. Zowel fijnstof (PM10) als het fijnere deel van fijnstof (PM2,5) veroorzaken gezondheidseffecten. PM2,5 waarschijnlijk meer dan PM10.
Stikstofdioxide
Stikstofdioxide kan schadelijk zijn voor de luchtwegen en longen. Verkeer is de belangrijkste bron: nabij verkeer zijn de concentraties stikstofdioxide vaak hoog. Daarnaast zijn de industrie, raffinaderijen en de energiesector belangrijke bronnen.
Benzeen
Benzeen is giftig en kankerverwekkend. De jaargemiddelde concentratie neemt al jaren af. Dat komt vooral door de katalysatoren begin jaren negentig, de technische verbeteringen van personenauto’s en een lager benzeengehalte in benzine. (https://www.rivm.nl/media/milieu-en-leefomgeving/hoeschoonisonzelucht/)

Op de site https://www.rivm.nl/media/milieu-en-leefomgeving/hoeschoonisonzelucht/ zijn de concentraties van deze stoffen een grafiek gezet waarbij van alle stoffen een dalende trend is te zien.

Dat is goed nieuws!

 Toch kunnen mensen nog ziek worden of eerder sterven door luchtvervuiling. (https://www.atlasleefomgeving.nl/meer-weten/lucht)

Luchtverontreiniging levert een belangrijke bijdrage aan ziekte en sterfte. Alleen al blootstelling aan fijnstof is verantwoordelijk voor zo’n 4% van de ziektelast in Nederland. Na roken (13%) behoort luchtverontreiniging daarmee tot één van de belangrijkste risicofactoren, in dezelfde orde van grootte als overgewicht (5%) en weinig lichamelijke activiteit (3-4%).
De lucht is een stuk schoner geworden, maar er is nog aanzienlijke gezondheidswinst te behalen. Om dat te bereiken moet de luchtkwaliteit nog verder verbeteren dan de Wereldgezondheidsorganisatie adviseert. Dat vergt ambitieuze plannen van de overheid. De Gezondheidsraad adviseert de staatssecretaris van IenW prioriteit te geven aan het terugdringen van de concentraties fijnstof en stikstofdioxide afkomstig van wegverkeer (vooral dieselvoertuigen) en het aanpakken van de uitstoot van ammoniak vanuit de veehouderij. (https://www.gezondheidsraad.nl/documenten/adviezen/2018/01/23/gezondheidswinst-door-schonere-lucht)

In het rapport Gezondheidseffecten luchtverontreiniging Nr. 2018/01A, Den Haag 23 januari 2018 Achtergronddocument bij: Gezondheidswinst door schonere lucht Nr. 2018/01, Den Haag 23 januari 2018 staan de wetenschappelijke verbanden van de gezondheidsrisico's per vervuiling. 

Op https://www.luchtmeetnet.nl/ zijn metingen te zien. Ook is er zelf te meten.

Burgermetingen
De technologie voor het meten van luchtkwaliteit verandert momenteel snel. Iedereen kan nu zelf metingen aan de luchtkwaliteit doen met goedkope 'sensoren'. Het RIVM onderzoekt de werking en toepassing van deze sensoren. Real-time meetgegevens van burgers, en een vergelijking met officiële metingen, kunt u vinden op dit dataportaal[https://samenmeten.rivm.nl/dataportaal/]. Daarnaast is een ‘samen meten' website ingericht om ervaringen en resultaten te delen[https://www.samenmetenaanluchtkwaliteit.nl/]. Ook wordt ingegaan op vragen zoals: ‘hoe meet je het best', ‘wie zijn er nog meer met deze methoden bezig' en ‘wat kun je leren van de meetresultaten'? Zo wordt gewerkt aan een meetnet waaraan iedereen kan bijdragen. (https://www.atlasleefomgeving.nl/meer-weten/lucht) Voor meer informatie over zelf meten zie hier: https://www.samenmetenaanluchtkwaliteit.nl/veelgestelde-vragen-faq 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten